Jak myśleć pozytywnie w te zimne i deszczowe dni?

Jak myśleć pozytywnie w te zimne i deszczowe dni?

Wiele osób, w tym trenerzy personalni i psychologowie, opiewają pozytywne myślenie jako klucz do sukcesu. Pozytywne myślenie jest jednak kluczem do czegoś jeszcze bardziej ważnego – samorozwoju  i wewnętrznej równowagi. To one zapewniają kombinację pewności siebie, aktywności i pozytywnego podejścia do świata.

Jesienno-zimowe samopoczucie

Klimat przejściowy, jaki mamy w Polsce, nie należy do najlepszych pod względem wpływu na psychikę człowieka. Jak wiadomo, nasz gatunek rozwinął się w cieplejszych rejonach świata i chociaż od dziesiątek tysięcy lat radzimy sobie w chłodnym klimacie, brak słońca w miesiącach jesienno-zimowych odbija się negatywnie na psychice sporej części ludzi. Nie bez powodu luty to miesiąc uważany za najbardziej depresyjny, a kraje położone w zimnym klimacie borykają się, ze znacznie bardziej rozpowszechnionym zjawiskiem depresji sezonowej.

W Polsce sezonowe obniżenie samopoczucia określa się mianem chandry jesienno-zimowej. Jej objawy można pomylić z przemęczeniem, gdyż może występować wraz z poczuciem zmęczenia, obniżeniem aktywności i napędu, lecz nie zawsze wiąże się z ponurymi myślami. Poczucie smutku i przygnębienia jest, wbrew pozorom, łatwiejsze do uniknięcia niż zobojętnienie oraz ciągłe zmęczenie.

Skutki braku witaminy D

Witamina D, czyli cholekalcyferol, wytwarzana jest naturalnie w ludzkiej skórze. Niestety, do jej syntezy jest potrzebne światło słoneczne, którego brak w okresie jesienno-zimowym. Dlatego też wszelkie badania wskazują, że właśnie w tych miesiącach dorośli ludzie potrzebują jej suplementacji, aby zachować równowagę organizmu.

Witamina D odpowiada za szereg funkcji fizjologicznych. Nade wszystko zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu oraz reguluje układ immunologiczny. Ma także niebanalny wpływ na samopoczucie – jej niedobór powoduje kiepskie samopoczucie, senność, a także większą nerwowość. Wynika to z tego, że cholekalcyferol ma wpływ na ilość serotoniny w mózgu, hormonu bardzo wrażliwego na zmiany i bezpośrednio oddziaływującego nie tylko na samopoczucie, na nawet na… zdrowie psychiczne.

Innymi słowy, osoba, która w okresie jesienno-zimowym zaobserwuje u siebie objawy przygnębienia, pojawienia się “znikąd” negatywnych emocji oraz senności, może cierpieć na poważne niedobory witaminy D. Zalecana jest wtedy suplementacja tejże witaminy. Warto jednak zaznaczyć, że według zaleceń specjalistów dorosła osoba, unikająca nasłonecznienia, powinna suplementować witaminę D w dawce 1000 jednostek (UI) w miesiącach jesiennych i zimowych, profilaktycznie. W razie wykrycia niedoborów tejże witaminy stosuje się jeszcze większe dawki pod kontrolą lekarza.

Z witaminą D jednak, jak z każdą z witamin rozpuszczalnych w tłuszczu, nie należy przesadzać. Jej nadmiar może bowiem być równie odczuwalny, jak i niedobór.

Jak poprawić sobie samopoczucie

Okresowe złe samopoczucie może jednak wystąpić u każdego, niezależnie od pory roku i ilości przyjmowanych suplementów. Jak było zaznaczone wyżej, chandra to bardzo typowa przypadłość. Jak więc sobie radzić z nią, jeśli ewidentnie nie wynika z niedoborów witaminowych?

Obniżenie nastroju może być sygnałem, aby zrobić sobie przerwę. Nie bez powodu w wielu kulturach święta wypadają w okresie przesilenia zimowego, czyli wtedy, gdy dzień jest najkrótszy. Zrobienie sobie urlopu akurat w tym czasie pozytywnie wpłynie na samopoczucie. Niestety, w Polsce tradycyjne święta częstokroć są okazją do stłoczenia kolejnych obowiązków – porządków, gotowania, przyjmowania dużej liczby gości. W tym wypadku organizm w ogóle nie odpoczywa i w rezultacie tacy ludzie wracają do pracy równie zmęczeni, jak byli przed świętami.

Łatwo zatem zauważyć, iż rola odpoczynku w okresie zimowym jest niedoceniana. Warto pamiętać, że to okres nie tylko kiepskiego nasłonecznienia, ale i największego spadku odporności. Przemęczenie może więc oddziaływać nie tylko na samopoczucie, ale i przyśpieszać złapanie infekcji.

Oprócz odpowiedniego odpoczynku, należy dbać również o samopoczucie. W tym celu wskazane jest spożywanie ulubionych gorących napoi, jak herbata czy kakao, które rozgrzewają organizm i poprawiają nastrój. W zimie należy trochę zwolnić tempa, czyli więcej spać, jeść i odpoczywać. Uzupełniać te braki, które wynikają z naturalnego dostosowywania się organizmu do chłodnej temperatury i ograniczenia słońca. Nie oznacza to oczywiście całkowitej rezygnacji z ćwiczeń i aktywności fizycznej. Warto jednak dać sobie trochę czasu, aby podładować baterię. Dobrym pomysłem jest wyznaczenie sobie godzin na bierną rozrywkę – oglądanie ulubionego serialu lub filmu, czytanie bądź leniuchowanie na kanapie.

Jak zacząć myśleć pozytywnie

Wielu ludzi z natury jest pesymistami, a chandra oraz szaruga za oknami tylko wzmacniają poczucie beznadziei. Pojawia się zatem pytanie – jak myśleć pozytywnie, gdy nic się pozytywnie nie kojarzy? Odpowiedź brzmi w zmianie perspektywy. Punkt wyjścia zazwyczaj jest u wszystkich taki sam – jest źle. Można rozmyślać na tym, jak jest źle lub zrobić coś, aby było lepiej.

Przykład: osoba, która nie ma rodziny i jest samotna w święta, skupia się na własnej samotności i jej powodach. Czuje się z tym źle, a złe samopoczucie ma to do siebie, że bardzo lubi “być roztrząsane” – osoba taka analizuję swoją sytuację z każdej strony, wyobraża sobie ścieżkę, która doprowadziła do tego, że akurat teraz czuje się źle i myśli o tym, co mogła zrobić w przeszłości, aby teraz było lepiej.

Podstawą pozytywnego myślenia jest nie roztrząsanie tego, co można było zrobić, aby było lepiej w tej chwili, ale co można zrobić, aby było lepiej w przyszłości. Koncentrowanie się na przeszłości powoduje bierność, utwierdzanie się w poczuciu niesprawiedliwości oraz straty. Taka sytuacja jest z jednej strony przykra, z drugiej zadziwiająco wygodna – wszelkie nieszczęście i błędy zostały bowiem już popełnione, nie można więc ich w żaden sposób zmienić oraz im zapobiec.

Myślenie pozytywne polega na zaakceptowaniu wszystkich błędów oraz nieszczęść z przeszłości i nie pozwolenie, aby wpłynęły one na przyszłość. Uwaga powinna być przeniesiona na konkretny cel czy marzenie, do realizacji w przyszłości. W ten sposób osoba bierna zmienia się w czynną, która z pewną dawką optymizmu planuje własną przyszłość, zostawiając przeszłość za sobą, tam, gdzie jej miejsce.

Pozytywne myślenie może wydawać się trudne osobom, które mają skłonność do pesymizmu, także tych, które popełniły w przeszłości wiele błędów, których żałują lub mają “niedokończone interesy” wiążące ich właśnie z przeszłością. Dlatego zawsze należy pamiętać o odpowiedniej hierarchii potrzeb – najpierw należy zaspokoić wszelkie wymagania ciała (odpowiednia ilość odpoczynku, suplementacja, odpowiednia dieta i aktywność fizyczna), co zapewne pozytywnie wpłynie na nastrój. Wtedy pozytywne myślenie stanie się trochę prostsze, chociaż i to może wiązać się ze zmianą bardzo mocno wdrukowanych nawyków. W dłuższej perspektywie jednak optymizm bardzo pozytywnie wpływa na samoocenę i podejście do życia, sprawiając, że staje się ono dużo przyjemniejsze i bardziej harmoniczne.

 nike air max cheap wholesale