Za oknem deszcz a Ty nie wiesz jak myśleć pozytywnie w depresji sezonowej?

Za oknem deszcz a Ty nie wiesz jak myśleć pozytywnie w depresji sezonowej?

W dzisiejszych czasach depresja dotyka wielu z nas i sam często cierpię na tzw. depresję sezonową. Wiedząc, jak ciężko jest myśleć pozytywnie i mobilizować się do jakichkolwiek czynności, postanowiłem napisać ten post. Postaram się zdradzić Wam moje sposoby na walkę z depresją oraz pokazać, że z tą ” psychiczną dysfunkcją” da się żyć.

Czym jest depresja sezonowa?

Jak wiecie albo nie istnieje kilka rodzajów depresji. O ile nie będę poruszał tematu depresji na głębszym poziomie zaburzeń psychicznych, to chciałbym napisać Wam co nieco o depresji sezonowej, która dotyka około 70% społeczeństwa, w tym mnie. Czym jest depresja sezonowa?

Przez specjalistów jest nazywana zaburzeniem afektywnym, który pojawia się najczęściej w okresie zimowo-jesiennym. Powoduje zaburzenia nastroju, emocji i aktywności oraz występuje co najmniej przez dwa tygodnie. Depresja sezonowa powtarza się cyklicznie i może występować nawet rok w rok. Sam jako osoba, która zazwyczaj tryska optymizmem, w okresie zimowym staje się markotny, senny i zdemotywowany. Nie byłbym sobą, gdybym nie podjął walki z tą dolegliwością… Z racji tego, że moje starania przynoszą coraz lepsze sutki, chciałabym pokazać również Wam, że można ten okres przetrwać w mniej dokuczliwy sposób.

 Skąd bierze się depresja sezonowa?

Uważa się, że główną przyczyną depresji sezonowej jest zmiana pór roku (jesienno-zimowa), która wiąże się ze zmniejszoną ekspozycją światła (a właściwie jego niedoborem). Brak wystarczającej ilości światła wpływa na funkcjonowanie różnych struktur naszego mózgu oraz hormony, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Niedobór światła wpływa na nas najbardziej negatywnie w godzinach porannych. Sam wiem po sobie, że jeżeli budzę się z rana i widzę, że za oknem jest szaro-buro, nie chce mi się nawet podnosić z łóżka. Naukowcy tłumaczą to tym, że zostaje rozregulowany okołodobowy rytm człowieka – spania i czuwania, co powoduje wzmożoną produkcję melaniny (hormonu snu), przez co stajemy się zmęczeni i senni. Zmniejsza się również poziom serotoniny, która wpływa za nasz dobry nastrój.

Depresja sezonowa zależy w dużej mierze od indywidualnych „predyspozycji” człowieka. Niektórzy z nas mają większą tendencję do zachorowania na tę dolegliwość niż inne osoby, gdyż sezonowe zaburzenie afektywne może być przekazywane genetycznie. Wpływ na to może mieć również większa wrażliwość i silny stres (śmierci kogoś bliskiego, rozwód, utrata pracy etc.). W moim przypadku wiem, że jest to spowodowane genetycznie, bo na SAD cierpi również moja mama. Wydaje mi się jednak, że dotyka nas ona głównie wtedy, kiedy w naszym życiu dzieją się negatywne rzeczy, które mocno wpływają na nasze emocje. Choroba, niepowodzenie, brak perspektyw w połączeniu z mizerną pogodą sprawiają, że odechciewa się żyć.

Skutki depresji sezonowej

Podobne objawy występują praktyczni u wszystkich cierpiących na tę dolegliwość. U mnie jest to głównie senność i brak chęci. Wydaje mi się, że wszystko co robię nie ma sensu i nie daje żadnych efektów, więc po co to w ogóle zaczynać.

W większości wszystkim objawom towarzyszy również brak łaknienia, choć w moim przypadku jest na odwrót. Pomimo iż  nie jestem głodny, czuję nieodpartą potrzebę jedzenia i podjadania najczęściej słodyczy (). Ostatnio zdałem sobie sprawę, że mój organizm domaga się słodkiego, ze względu na endorfiny, które w tym czasie produkuje mój mózg. Endorfiny natomiast są hormonem szczęścia, dlatego jedząc głupią czekoladę, w krótkim czasie możemy poprawić swój nastrój, choć niestety jest to jednak efekt krótkotrwały. Podobnie jest z różnymi substancjami psychoaktywnymi jak alkohol i narkotyki, dlatego tak wiele osób borykających się z zaburzeniem afektywnym sięga po używki, aby poczuć się lepiej. Łatwo wtedy popaść w uzależnienie od wspaniałego nastroju i samopoczucia.

Inne objawy depresji sezonowej to m.in.

  • wahanie nastrojów (smutek/rozdrażnienie, nadpobudliwość/ wesołość)
  • niskie poczucie własnej wartość (brak motywacji, chęci do życia)
  • strach przed myśleniem o przyszłości
  • problemy z pamięcią i brak koncentracji
  • utrata zainteresowania otaczającym nas światem
  • brak energii i zmęczenie mięśni (m.in. ból w kończynach)

Jak myśleć pozytywnie w depresji?

Wiem, że myślenie pozytywnie podczas depresji może wydawać się niemożliwe, jednak chciałbym Wam pokazać, że tak nie jest. Istnieje wiele sposobów, które mogą nam w tym okresie pomóc. Jedną z możliwości jest leczenie farmakologiczne, dzięki któremu poczujemy się lepiej. 

Chciałbym jednak zwrócić uwagę  na mniej inwazyjne sposoby, jak na przykład rozmowę z bliskimi. Zawsze, kiedy dopada mnie dołujący nastrój, rozmawiam o swoich obawach i emocjach  z moim kumplem – tak, wiem, , facet, który rozmawia o emocjach, to nie prawdziwy facet) . Potrafi on spojrzeć na moje życie z innej perspektywy, pokazać mi wszystkie plusy i osiągnięcia. Po rozmowie z nim zawsze czuje się podbudowy i myślę sobie –

Kurcze, rzeczywiście, to tylko ten okres w życiu, kiedy wydaje mi się, że nic nie ma sensu, ale przecież już tyle w życiu udało mi się osiągnąć, będzie dobrze.

Kolejnym, sposobem, może być rozpisanie sobie na kartce wszystkich pozytywnych aspektów swojego życia, jak np.

  • – mam pracę
  • – jestem zdrowy
  • – mam gdzie mieszkać

Czasami żeby w coś uwierzyć, musimy to zobaczyć na własne oczy. Dodatkowo, jeżeli czujecie się zmęczeni i zestresowani, to spróbujcie zaplanować sobie urlop, nawet krótki np. w weekend. Dzięki temu nie tylko się zrelaksujecie, ale również oczyścicie swoją głowę z negatywnych myśli. Postarajcie się eliminować czynniki, które źle wpływają na Wasze samopoczucie i nie zapominać, że pozytywne myślenie, przyciąga do nas pozytywne rzeczy. H2: A więc jak zwalczyć depresję sezonową?

Na pewno jednym ze sposobów jest wcześniej wspomniane pozytywne myślenie. Bardzo dobrym sposobem jest również aktywność fizyczna, która podobnie jak jedzenie słodyczy, pomaga w wytwarzaniu przez nasz organizm endorfin. Sam podczas depresji sezonowej zaczynam wykonywać więcej ćwiczeń, które nie tylko poprawiają moje samopoczucie, ale również gwarantują satysfakcję z wykonanego wysiłku w postaci poprawy wyglądu ciała. Lepiej jest pójść pobiegać, dzięki czemu wzrośnie stan endorfiny, ale również serotoniny, które będzie miało lepszy wpływ na nasz organizm i zapewni dłuższe efekty niż zjedzenie kolejnej tabliczki czekolady.

Kolejnym sposobem w radzeniu sobie z depresją możemy być również zmiana diety. Staraj się dostarczać swojemu organizmowi niezbędne substancje odżywcze, zgodnie z piramidą żywienia. Będzie to miało wpływ nie tylko na Twój stan psychiczny, ale i fizyczny. Możesz spróbować również terapii światłem, jeżeli nie chcesz inwestować w odpowiedni sprzęt, wystarczy, że od czasu do czasu wybierzesz się do solarium (nawet na kilka minut).

Jak widzicie, z depresją sezonową da się żyć. Czasami może być ciężko motywować się do działania, ale ten stan minie i wszystko wróci do normy. Mam nadzieje, że ten wpis pomoże choć trochę w walce z depresją i sprawi, że zobaczysz, że nie jesteś z tym sam. Miliony ludzi na całym świecie zmagają się z depresją każdego dnia i to wszystko udaje im się myśleć pozytywnie, uda się również Tobie.

 nike air max cheap wholesale