Nowy rok, nowy ja, czyli jak motywować do działania

Nowy rok, nowy ja, czyli jak motywować do działania

pozytywne myślenie

W okresie zimowym prawdopodobnie najtrudniej zmotywować się do działania, gdyż według psychologów styczeń i luty to najgorsze miesiące dla ludzi z depresją. Nie trzeba być jednak nią obarczonym, by doświadczyć obniżenia nastroju oraz motywacji do działania. Niska temperatura, brak słońca i ogólna szarość wzmagają poczucie zimowej beznadziei. Jak wobec tego uchronić się przed zgubnymi skutkami braku motywacji?

Szara rzeczywistość

Każdy w pewnym momencie życia orientuje się, że powoli traci motywację i satysfakcję z działania. Dotyczy jednak to zwłaszcza ludzi o bardzo schematycznym, powtarzalnym rytmie dnia. Wstawanie rano codziennie o tej samej godzinie, wykonywanie od lat tej samej pracy, gotowanie tych samych dań, pozwala wyrobić w sobie nawyki, które sprawiają, że życie z jednej strony wydaje się lżejsze i bardziej ułożone. Z drugiej jednak strony staje się to monotonne, a kolejne wykonywane po kolei obowiązki zlewają się w jeden ciąg. Niektórzy w takiej sytuacji skupiają się na wyczekiwaniu zmiany w postaci świąt, urlopu lub imprezy w weekend. Niestety, może okazać się, że po kilku, kilkunastu ciągach, przestanie być to skuteczne. Dzieje się tak z powodu wtłoczenia się w pętlę szarej monotonii.

Ludzki mózg ma tendencję do “automatyzowania” powtarzalnych zadań. Chodzi oto, iż w trakcie ich wykonywania nie myślimy o nich. Po prostu je robimy. W przypadku wtłoczenia siebie w “szarą rzeczywistość” nie myślenie o wykonywanych czynnościach zaczyna się przekładać na wszystkie sfery życia.

Zlewanie i łączenie się poszczególnych dni jest oznaką monotonii, która sama w sobie nie jest zła, o ile poprzetykana jest momentami ją zaburzającymi. Jeśli jednak życie zamienia się w jeden i ten sam cykl, który staje się coraz to trudniejsza do zaakceptowania, mamy do czynienia z obniżoną motywacją, która może być symptomem prowadzącym nawet do depresji.

Prócz schematyczności i powtarzalności życia, istnieją oczywiście inne czynniki wpływające na brak motywacji. Są to przemęczenie, stres w pracy lub życiu osobistym, brak celu bądź nagrody. Niektórzy ludzie dodatkowo są bardzo wrażliwi na zmiany związane z pogodą i “szara rzeczywistość” rzeczywiście jest dla nich szara – chandra i obniżona motywacja dopada ich w czasie szaroburych miesięcy jesienno-zimowych.

twój motywator

blog motywacyjny

Skąd się bierze brak motywacji

Istnieje cały szereg przyczyn braku motywacji. Najbardziej poważne są te wynikające z rozwijającej się depresji. Wtedy prócz problemów z motywacją osoba taka uskarża się na obniżenie samopoczucia, poczucia własnej wartości oraz aktywności. Osoba chora na depresję cierpi na brak napędu oraz problemy z odczuwaniem satysfakcji z pozytywnych wydarzeń, brak motywacji jest więc niejako wynikiem choroby i jej podstawową cechą. W przeciwieństwie jednak do obniżonego nastroju oraz motywacji u osoby zdrowej, chory na depresję zazwyczaj nie będzie w stanie poprawić swojej motywacji bez pomocy lekarza lub terapeuty. Większość porad odnośnie radzenia sobie z motywacją zakłada, że odbiorcą jest osoba zdrowa.

U osoby zdrowej brak motywacji może wiązać się z:

  • Brakiem ustalonych celów. Cel, do którego należy dążyć, wpływa pozytywnie na motywację, pod warunkiem, że nie jest zbyt oddalony i niemożliwy do zrealizowania.
  • Brakiem możliwości zrealizowania celu lub planu, jak to osiągnąć. Jeśli cel jest zbyt skomplikowany lub trudny, bardzo szybko traci się motywację do działania.
  • Obawą przed zmianą. Dotyczy zwłaszcza ludzi z dużą ilością zobowiązań i bardzo uporządkowanym życiem, jak i tych z niskim poczuciem wartości. W wielu przypadkach osiągnięcie celu będzie się wiązać z wyrzeczeniami, na które nie każdy jest gotowy.
  • Przekonaniem, że działanie nieuchronnie doprowadzi do destabilizacji życia. Współcześnie stabilizacja jest bardzo wielką wartością, wielu młodych ludzi osiąga ją bowiem dość późno, przedtem przechodząc przez fazę niestabilnych prac oraz wynajmowanych mieszkań. Osoba, która w ciągu ostatnich pięciu lat kilka razy zmieniała pracę i mieszkanie (co coraz częściej staje się standardem u młodych dorosłych), ma przeświadczenie, że należy trzymać się stabilizacji praktycznie każdym kosztem. Z rezultacie, gdy zauważa, że stabilizacja zaczęła prowadzić do monotonii i utraty motywacji, boi się cokolwiek zmienić, z uwagi na – bardziej lub mniej zasadny – strach przed utratą stabilności w życiu.
  • Czynnikami stresogennymi, przemęczeniem, natłokiem obowiązków, zwłaszcza tych błahych, związanych z prowadzeniem domu. Dodać do tego można wypalenie w pracy oraz kwestię przeciwną do ciągłej monotonii – brak chwili wytchnienia w zmieniających się obowiązkach.

Gdzie szukać inspiracji

Przy szukaniu inspiracji najważniejsze jest zlokalizowanie tego, co najbardziej przeszkadza w braku motywacji.

Przykładowe ćwiczenie:

Usiądź i spisz na kartce wszystkie ważniejsze rzeczy wykonane w zeszłym tygodniu. Może być to wszystko, na co poświęciło się czas: praca, obowiązki domowe, hobby. Podzielić wszystko według tego, które rzeczy z listy przychodziły najłatwiej, a które – najtrudniej. Ważne, aby spisywać rzeczy wymagające chociaż szczątkowej aktywności i wysiłku, czyli nie dawać na listę np. picia piwa po pracy czy oglądania serialu, który akurat przypadkiem leciał w telewizji. Przy hobby nie spisywać “zapychaczy czasu”. Uwaga! Dla różnych osób różne rzeczy mogą być “zapychaczami” lub “aktywną rozrywką”. Przykładowo, gra komputerowa, do której przejścia należy włożyć jakiś wysiłek nie liczy się jako zapychacz, ale gierka włączona “bo nie ma się niczego do roboty” już tak.

Zapewne u większości ludzi na dole listy będą punkty związane z pracą lub obowiązkami domowymi. Źle jest, gdy okaże się, że poza nimi cała reszta jest zapychaczami czasu, więc nie trafiła w ogóle na listę.

Osoba, która nie ma w życiu nic poza “obowiązkami” i “zapychaczami” bardzo szybko traci motywację. Do pracy bowiem motywują ją jedynie krótkie chwile wytchnienia, np. przed telewizorem, dla większości ludzi jest to po prostu za mało. Zapychacze są dobre, pozwalają odpocząć umysłowi, ludzka psychika kiepsko jednak radzi sobie z biernym odpoczynkiem jako jedyną nagrodą. W takich wypadkach należy poszukać jakiegoś w miarę aktywnego hobby.

Z kolei osoby borykające się z motywacją w pracy (praca na samym dole listy) powinny szukać sposobów na jej uprzyjemnienie. Może to być nowy sposób organizacji pracy, zaprzyjaźnienie się z kolegami, przeznaczenie jakiejś kwoty z wypłaty na dodatkowe przyjemności. Pomaga także dodatkowa godzina snu przed pracą oraz ćwiczenia w trakcie przerwy.

Gdy jednak bardzo trudno zmotywować się nawet do rozwijania hobby i żadna inspiracja wewnętrzna (myślenie o celu) czy zewnętrzna nie działają, może być to symptom sezonowego obniżenia nastroju. W takim wypadku zamiast szukać inspiracji, dobrze jest się “zresetować” za pomocą urlopu czy chociażby krótszej przerwy. Jeśli jednak brak motywacji nawet przy rozwijaniu hobby się przedłuża, może być to poważny symptom wczesnego stadium depresji.

 

Jak motywować do działania siebie i innych

W motywacji, prócz wspomnianego wyżej celu oraz czasu dla siebie, ważny jest zdrowy tryb życia. Przed zaczęciem motywowania się za pomocą ustalania celu oraz nagród, należy doprowadzić ciało do stanu jak najbliższego optimum dla motywacji. Szczególnie ważna jest:

  • higiena snu (osiem godzin dziennie u zdrowej, dorosłej osoby);
  • równowaga pomiędzy czasem pracy a odpoczynkiem;
  • aktywność fizyczna (godzina dziennie ćwiczeń);
  • zdrowa dieta, z wyszczególnieniem przyswajania witaminy D (w Polsce niedobory witaminy D pojawiają się w miesiącach zimowych), witaminy PP oraz witaminy E. Tradycyjne polskie potrawy są dość tłuste, a to nie sprzyja kondycji psychofizycznej, podstawowym krokiem ku zdrowemu żywieniu zawsze w takim wypadku jest ograniczenie mięsa na rzecz większej ilości warzyw.

Dopiero po uzyskaniu odpowiednio dobrej równowagi w sprawach cielesnych, należy przejść do psychologicznych zagadnień związanych z motywacją.

W psychologii motywacja może być pozytywna i negatywna. Motywacja negatywna powoduje na dłuższą metę wyjałowienie i spadek kondycji. Motywacją negatywną jest np. obawa przed utratą pracy, przed uzyskaniem opinii osoby leniwej czy mało zaradnej. Motywacją pozytywną jest cel, nagroda. Sztuką jest przejście od motywacji negatywnej do pozytywnej, czyli od strachu przed karą do chęci bycia nagradzanym. W najprostszej wariacji polega to na konkretnym określeniu celu lub nagrody i skupiania się na nim podczas pracy nad sobą. Przykład: osoba mająca problemy w pracy powinna się skupić na sposobie wychodzenia z nich oraz celu swojej pracy, a nie na groźbie jej utraty.

Motywacja jako taka to zagadnienie bardzo skomplikowane. Wielu ludzi jest skłonnych widzieć w niej sposób na podwyższenie swojego szczęścia życiowego oraz produktywności, prawda jest taka, że wypracowanie sobie dobrej, pozytywnej motywacji podnosi nie tyle właśnie produktywność, co obniża poziom stresu poprzez skupienie się na czynniku nagrody. Motywacja sama w sobie nie jest idealnym wytrychem do osiągnięcia sukcesu na jakimkolwiek polu, raczej sposobem na uniknięcie negatywnych skutków całkowitej bierności lub motywacji negatywnej, związanej z mechanizmem kary.

Na niektórych ludzi sam “cel” nie działa, a nagroda musi być rozdzielana częściej, nawet po każdym dniu produktywności, aby wyrobić skojarzenie “pracy” i “aktywności” z przyjemnym poczuciem bycia nagradzanym. Innymi słowy – motywacja, skojarzona z wymierną nagrodą, może podnieść poczucie własnej wartości oraz obniżyć stres, a dopiero to przekłada się na większą produktywność i, ewentualnie, osiągnięcie wyznaczonego sobie celu.

twój motywator

pozytywne myślenie

 

 nike air max cheap wholesale